MIÉRT FONTOS A DIGITÁLIS DETOX?
Így használd tudatosan az online világot!

img_7303.JPG

Érezted már azt, hogy csak úgy elmegy a napod, a feladatokat tologatod, de azt persze szinte percről percre tudod, hogy ki mit posztolt az instán vagy a facebookon, hogy hány lájknál tart a legfrissebb postod és milyen értesítéseket kaptál? Nos, szerintem sokaknak nem ismeretlen ez a szitu. Én is voltam így. Nem értettem, hogy hova megy el a napom, miért vagyok fáradt és miért nem haladtam úgy a munkával ahogy akartam. Aztán rájöttem, hogy nem egy dologra koncentrálok, hanem nyitva van a facebook, az instagram és addig kattintgatok ide-oda, amire órák telnek el. Megálljt mondtam magamnak és a célom az volt, hogy tudatosan használjam az engem körülvevő digitális eszközöket.

ÉLETMÓD TANÁCSOKÉRT, TUDATOS JELENLÉTÉRT KÖVESS A FACEBOOKON, AZ INSTÁN VAGY CSATLAKOZZ A MINDFULNESS PACKAGE CSOPORTHOZ! 

screen_shot_2018-04-18_at_15_56_58.png

Azt is leírom, hogy én hogyan csináltam, de előtte még néhány megdöbbentő adat a témával kapcsolatban. Egy tavalyi kutatás szerint a magyarok elképesztően sokat, napi 2-4 órát töltenek közösségi oldalakon, ezzel az eredménnyel pedig abszolút első helyen állunk az EU-ban.

SZAKÉRTŐK SZERINT AZ ONLINE TÉR ÉS A KÖZÖSSÉGI MÉDIA OLYAN ERŐS FÜGGŐSÉGET OKOZHAT, AMI AZ ALKOHOLHOZ, VAGY A DROGOK HASZNÁLATÁHOZ HASONLÍTHATÓ ÉS A GYEREKEK A LEGVESZÉLYEZTETEBBEK EZEN A TERÜLETEN. 

Elkezdtem olvasgatni a témában és a The Alternative Daily Mail-en találtam egy érdekes cikket, amely 12 jelet sorol fel, amelyből könnyedén felmérhetjük, hogy függők, vagy mennyire is vagyunk függők. Ők ezeket írják:

1. Lefekvés előtt feltöltöd a telefonod, hátha válaszolni "kell" egy késő éjszaka érkező üzenetre 

2. A telefonoddal alszol

3. Ott van a telefonod az étkezdőasztalon, reggelinél, ebédnél vagy vacsoránál is... 

4. Minden étkezésnél csekkolod az emailjeidet, vagy a social media feededet 

5. Megvisel, ha ki kell kapcsolnod a telefonodat hosszabb időre 

6. Ha frusztrál, hogy az elvégezendő feladatok helyett inkább online vagy 

7. Ha a szeretteid/barátaid megjegyzik, hogy nem figyelsz eléggé, mert állandóan a telefonodat nyomkodod

8. Ha hanyagolod a hobbid, mert helyette inkább online vagy 

9. Ha gyakran vannak hát és nyakfájdalmaid, szemszárassággal és pirosodással küzdesz 

10. A cikkeket nem olvasod végig, hanem csak egy részét, majd hamar más impulzusokra vágysz 

11. Pánikba esel, ha a telefonod elromlik

12. Ha úgy érzed a közösségi média nincs jó hatással a valós életedre 

photo-1497891141116-1023a65fe401.jpeg

De mit tehetünk, ha felismertük, hogy le kellene állnunk?

Nekem az első lépés az volt, hogy kikapcsolatam facebook és az instagram figyelmeztetéseit, majd később letiltottam a mobilinternet használatát a facebooknak. Az instám csak azt jelzi külön, ha valaki bekövet, a facebook pedig csak az üzeneteknél jelez a telefonomra. - a facebookról egyébként már majdnem teljesen leszoktam, a hírfolyamra napi kb csak egyszer nézek rá. 

A második lépés. hogy elhatároztam, hogy azokra az emailekre, amelyek nem életbevágóak, csak a munka befejeztével válaszolok. 

A harmadik lépés, hogy lefekvés előtt inkább könyvet viszek az ágyba, mint a telefonomat. (bár még mindig a telefon kelt, de próbálom nem nyomkodni lefekvés előtt) 

A negyedik lépés, hogy hétvégén napközben minimálisan nézek rá a telefonra. Reggel és késődélután/este csekkolom a közösségi oldalakat és a híreket. 

Az ötödik lépés, hogy beszereztem egy okosórát, amelynél szintén minimalizáltam a jelzéseket, de pl ha hívnak, akkor az óra is jelez. Nagy segítség, mert nem ellenőrizgetem a telefont, hogy hívott-e valaki, ha pedig csekkolgatom, akkor szinte természetes, hogy rámegyek az emailemre, vagy a közsségi oldalakra. 

És hogy milyen változásokat érzek? 

Több időm lett. Hasznos dolgokat csinálok, pl. újra olvasok könyveket, nincs tele az agyam felesleges információkkal, kiegyensúlyozottabb és nyugodtabb vagyok. Bár nem gondolom, hogy a közösségi média és a digitális kütyük az ördögtől valók, inkább úgy vagyok velük, hogy meg kell tanulni oly módon használni azokat, hogy ne okozzanak károkat. Számos előnyük van, de meg kell tanlálni az egyensúlyt.

A digitális detoxikációm fontos döntés volt, hiszen kisbabát várok és célom, hogy ne lássa majd a lányom a kezemben állandóan a telefont - mert akkor másol - . Pszichológusok szerint 2 éves korig egyáltalán nem szabadna, hogy a gyerek használja a mobilt, még mesenézésre sem. A fejlesztő appok pedig szintén károsak. Erről hamarosan bővebben is írok majd itt a blogon! 

Nektek milyen alternatíváitok vannak a függőség kezelésére? 

 ÉLETMÓD TANÁCSOKÉRT, TUDATOS JELENLÉTÉRT KÖVESS A FACEBOOKON, AZ INSTÁN VAGY CSATLAKOZZ A MINDFULNESS PACKAGE CSOPORTHOZ! 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://totalpackage.blog.hu/api/trackback/id/tr8413837032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

img_4826.png

T O T A L P A C K A G E

A Total Package Ruttner Kata mindfulness life coach, szabadúszó újságíró, minőségi életmód blogja. Egy olyan csomag, amelyben egymás után gyűlnek azok a valóságos tapasztalások, melyek által az élet teljes lehet, amelyek által egyensúlyba kerülhetünk. Lassítsunk le együtt a mindennapos rohanásban!

K A P C S O L A T

totalpackage.email@gmail.com

süti beállítások módosítása